تفاوت سوئیچ و روتر و هاب چیست؟ معرفی کامل این 3 سخت افزار

تفاوت سوئیچ و روتر و هاب چیست؟ از آنجایی که این سه ابزار، روش کاری مشابهی دارند، در این بخش قصد داریم با معرفی دقیق هر کدام از این ابزار، تفاوت سوئیچ و روتر و هاب را بخوبی برای شما مشخص کنیم.

روتر (router) ، هاب (hub) و سوئیچ (switch) سه ابزار سخت افزاری شبکه های کامپیوتری هستند که از آنها برای اتصال دستگاه های تحت شبکه و مدیریت ارتباط استفاده می شود. وظیفه هاب متصل کردن دستگاه ها در بستر شبکه است و سوئیچ هم همان کار هاب را انجام می دهد اما از قابلیت های بیشتری برخوردار است. روتر هم مسئولیت اتصال تعدادی از شبکه ها با Subnet ها را دارد که این کار در مدیریت ارتباط بسیار موثر است.

سخت افزار هاب چیست

هاب چیست و چگونه کار می کند؟

هاب سخت افزاری است که به کمک آن می توان چندین رایانه مختلف را در شبکه محلی یا همان LAN به یکدیگر متصل نمود. هر داده ای که به هاب ارسال شود، در میان پورت ها و دیگر دستگاه های متصل به شبکه اشتراک گذاری می شود.
هاب قادر به تفکیک و شناسایی رایانه ها و آدرس های ورودی و خروجی نمی باشد و به همین دلیل است که پیام ها را برای رایانه ی مشخصی نمی فرستد و اینگونه است که اطلاعات را از یک پرت به باقی پرت ها ارسال می کند.
بنابراین امکان ارسال اطلاعات برای یک رایانه وجود ندارد و اگر ارسال کنید، همه رایانه ها از آن باخبر می شوند.

🌟 کارایی و مزیت های هاب
در اکثر شرایط، هاب ها هیچ کاربردی ندارند و توصیه می شود تا از امنیت کامل سیستم های خود مطمئن نشده اید، از هاب استفاده نکنید چراکه استفاده از هاب، باعث اشتراک گذاری تمام داده ها در رایانه های مختلف می شود و این موضوع علاوه بر مشکلات امنیتی ای که بوجود می آورد، پهنای باند زیادی را هم اشغال می کند.
با این حال اگر به دنبال مدیریت کامل روی شبکه هستید و همچنین به دنبال کنترل حجم استفاده اشخاص از اینترنت هستید، هاب می تواند به شما کمک کند.
توجه داشته باشید که در حال حاضر هاب ها با سوئیچ ها جایگزین شده اند و دیگر هاب به معنای واقعی خودش پیدا نمی شود.

سخت افزار سوئیچ چیست

چیستی و کاربرد های سوئیچ

شاید علاقه مند به خواندن مطالب زیر باشید!

خرید دوربین مداربسته ایرانی

سوئیچ ابزاری است که برای متصل نمودن چند رایانه به یکدیگر از طریق ارتباط LAN کاربرد دارد. برخلاف هاب، سوئیچ قادر است میان رایانه ها در یک شبکه تفاوت قائل شود. اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، در حقیقت سوئیچ، آدرس هر رایانه ای را در شبکه در اختیار دارد و به این شکل می تواند بسته های داده موجود را به مقصد مورد نظر خودش ارسال نماید. همچنین سوئیچ می تواند با کمک مک آدرس رایانه ها و دیگر ابزار متصل بر روی شبکه، مشخص کند که کدام ابزار به کدام پورت متصل است.
نمونه ای از ارسال داده توسط سوئیچ: رایانه A در پورت 1، قصد دارد بسته ای را به رایانه B در پورت 3 ارسال کند. اینجا سوئیچ از آدرسی که از هر رایانه دارد استفاده می کند و بدون هرگونه اشغال پهنای باندی، بسته را به مقصد می رساند.
سوئیچ ها پس از اولین انتقال داده به هر پورت، مک آدرس آن رایانه را شناسایی میکنند و جدولی را می سازد که با استفاده از آن، هر رایانه را از رایانه ی دیگر تفکیک می کنند.
انواع سوئیچ ها:
سوئیچ ها دارای 2 دسته مدیریت شده و مدیریت نشده هستند. معمولا از سوئیچ های مدیریت نشده استفاده می شود که این ابزار را می توانید بدون هرگونه تنظیماتی استفاده کنید. اما سوئیچ های مدیریت شده از قابلیت مدیریت ترافیک و اولویت بندی برخوردارند که مثلا می توانید برای افزایش کیفیت تماس های تصویری اسکایپ از آن استفاده کرد.

روتر چیست و چه کارایی ای دارد؟

روتر وظیفه جابجایی بسته های داده را در میان شبکه های مختلف بر عهده دارد. در این بسته های داده، آدرس مقصد نیز وجود دارد که روترها با کمک آن مقصد را پیدا می کنند. نقش روتر مثل یک توزیع کننده است که بهترین مسیرها را برای انتقال داده ها انتخاب می کند و در سریع ترین زمان ممکن آنها را به مقصد می رساند.

✔ توضیح روش کار روترها:
هنگامی که شما در موتور جستجوگر مثلا گوگل، کلمه ای را سرچ می کنید، روتر، بسته هایی را به سوی سرور های گوگل ارسال می کند تا پردازش انجام شود و نتیاج بر همین اساس به شما نشان داده میشود.
برای درک واضح تر می توانید به ایمیل فکر کنید. وقتی ایمیلی را به شخصی که کنار شماست ارسال می کنید، فقط آدرس Room A نیاز است اما اگر شخص گیرنده فاصله زیادی با شما دارد، باید اطلاعات بیشتری را وارد کنید مثل کدپستی و آدرس پستی.

مزایای روتر چیست

🌟 مزایا و کاربرد روتر:
کاربرد روترها صرفا به جابجایی داده ها محدود نمی شود و به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • در روترها بین 4 تا 8 پورت LAN وجود دارد که این قدرت را به روتر ها می دهد که شبکه ای محلی را خلق کنند و داده ها را درون آن اشتراک گذاری کنند.
  • روتر گیمینگ برای گیمرها فوق العاده عالی و کارآمد است.
  • مجهز به سیستم Network Address Translator
  • مجهز به سیستم Dynamic Host Configuration Protocol که می تواند به هر دستگاه در شبکه محلی، IP مستقلی را نسبت دهد.
  • برای تامین امنیت شبکه محلی، یک فایروال در تمامی روترها وجود دارد.
  • در هر روتر، یک پورت WAN هست که باعث امکان اتصال به مودم می شود و به این شکل سرویس اینترنت را دریافت میکنید.

امیدورایم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد.
سوالات و نظرات خود را با متخصصین ما در شرکت آریاهوشمند در میان بگذارید … .


 

5/5 - (1 امتیاز)

خرید دوربین مداربسته ایرانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.