بهترین سیستم های سرمایشی و کم مصرف در سال 2020

اگر توجه کرده باشید با گذشت هر تابستان همگی به این نتیجه می‌رسیم که این تابستان دیگر گرمترین تابستان عمرمان بوده یا با چنین جمله‌هایی از طرف اطرافیان مواجه می‌شویم که امسال هوا یک طور دیگری گرم بود!

در واقع این نتیجه‌گیری‌ها خیلی هم اشتباه نیستند؛ چراکه کره زمین سال به سال گرم‌تر شده و تابستان‌های گرم‌تری را پیش رو خواهیم داشت.

در نتیجه، برای سپری کردن روزهای گرم تابستانی باید از سیستم های سرمایشی استفاده کنیم که علاوه بر ایجاد سرما، انرژی کمتری مصرف کنند تا بتوان از آن‌ها در مدت زمان بیشتری از شبانه روز استفاده کرد.

هر چه سیستم شما انرژی کمتری مصرف کند، هزینه قبض‌های برق و گاز شما پایین‌تر می‌آید و با آرامش خاطر بیشتری می‌توانید از سرمای خانه خود لذت ببرید و از آن گذشته، کمک بزرگی هم به حفظ کره زمین خواهید کرد!

پس با ما همراه باشید تا بهترین و به صرفه ترین سیستم های سرمایشی امسال را برایتان بررسی کنیم. اگر شما هم به‌دنبال سیستم سرمایشی مناسب هستید، تا انتهای این مقاله را بخوانید.

در مورد این که خانه هوشمند چیست در مجلۀ آریاهوشمند بخوانید و بیشتر بدانید.

کولر گازی

یکی از پرکاربردترین سیستم های سرمایشی، کولرهای گازی هستند که معمولاً در مناطق شرجی استفاده می‌شوند. این کولرها نسبت به کولرهای آبی به صرفه‌تر بوده و هیچ‌گونه مصرف آبی ندارند.

کولرهای گازی انواع مختلفی دارند که هر نسل جدید از آن‌ها صدای کمتر و مصرف بهینه‌تری ارائه داده‌اند. در نتیجه بسیار مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته‌اند. از انواع کولر گازی می‌توان به انواع مختلف کولرهای اسپلیت اشاره کرد که در ادامه جدیدترین و بهینه‌ترین نوع آن را بررسی می‌کنیم.

اسپلیت ها سیستم‌هایی هستند که علاوه‌بر سرمادهی، سیستم گرمادهی هم دارند و دو جانبه عمل می‌کنند. گرچه اسپلیت ها توانایی تصفیه هوا و جذب ریزگردها را دارند، ولی مصرف برق و هزینه‌های جانبی این کولرها بسیار بالا است. در نتیجه با گذشت این همه سال، خریداران هنوز هم برای خرید آن مطمئن نیستند.

برخلاف اسپلیت ها، نسل جدیدی از آن‌ها تولید شده که کولرهای اینوِرتر نام داشته و مصرف انرژی بسیار بهینه‌ای دارند. این کولرها به تازگی به بازار آمده و محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

کولرهای اینوِرتر صدای بسیار کمی دارند؛ به‌طوری که شاید متوجه روشن بودن آن نشوید! این به تنهایی ویژگی بسیار خوبی است که روزهای گرم تابستانی خود را با آرامش بگذرانید. اما این کولرها ویژگی‌هایی فراتر از این دارند.

گرچه هیچ مدرک و اثباتی برای این جمله وجود ندارد، ولی گفته شده که کولرهای اینورتر تا 60 درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهند که در صورت درست بودن، تغییر بزرگی در مقدار پرداختی قبض‌تان ایجاد می‌کند.

در قسمت کمپرسور این کولرها به جای دور ثابت از دور متغیر استفاده شده که تاثیر زیادی در مصرف برق آن‌ها داشته است. در نتیجه با پرداخت مبلغ اولیه بیشتر برای خرید کولرهای اینورتر شما می‌توانید سیستم سرمایشی با مصرف برق بهینه داشته باشید که هزینه نگهداری و تعمیر کمی دارد.

 

سیستم سرمایشی فن کویل

یکی از محبوب ترین سیستم های سرمایشی و البته گرمایشی، فن کویل ها هستند که به خاطر نوع ساختارشان انعطاف‌پذیری بالایی دارند. به طوری که با توجه به شکل قرارگیری دریچه فن‌ها، می‌توانید آن‌ها را در هر قسمت از خانه یا دفتر خود مانند سقف، دیوار و حتی روی زمین نصب کنید.

نوع سرمادهی یا گرمادهی این سیستم بسیار خوشایند و مطبوع بوده و برای خانه یا دفتر کار پیشنهاد می‌شود. تنها ایرادی که می‌توان از فن کویل‌ها گرفت، نداشتن گردش هوا است. این سیستم مانند کولرهای گازی تنها هوای موجود در محیط داخلی را پاکسازی کرده و قابلیت افزودن هوای تازه را ندارند.

فن کویل ها به تنهایی به چند دسته تقسیم می‌شوند که شما می‌توانید با توجه به محل مورد نظر و مقدار ظرفیت فن کویل، مناسب ترین نوع آن را انتخاب کنید. برای مثال فن کویل های کانالی در داخل دیوار نصب شده و ظرفیتشان 2000 فوت مکعب در دقیقه است.

هزینه نگهداری از این سیستم بسیار کم است؛ چراکه قطعات به کار رفته در آن بسیار کوچک بوده و تعویض آن‌ها هزینه بالایی ندارد. در نتیجه با توجه به نوع مصرف‌شان، گزینه خوبی برای ایجاد یک سیستم سرمایشی راحت و کم هزینه به حساب می‌آیند.

 

خرید دوربین مداربسته ایرانی

چیلر

چیلر، سیستمی سرمایشی با قدرت و ظرفیت بسیار بالا است که برای محیط‌های بزرگ تجاری یا مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  چیلر نسبت به کولرهای گازی مصرف کمتری دارد که باعث شده خیلی از افراد از آن در خانه‌های بزرگ خود استفاده کنند.

برای استفاده از چیلر در خانه یا هر مکان دیگری که شامل فضاهای جداگانه است، می‌توانید یک چیلر مرکزی برای کل ساختمان در نظر بگیرید و برای هر  اتاق یک فن کویل نصب کنید تا مقدار سرما به صورت جداگانه قابل تنظیم باشد.

چیلرها به دو دسته جذبی و حرارتی تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها قابلیت تصفیه هوا را دارند. به طوری که سرمای بیرون آمده از دریچه آن‌ها از فیلترهای هوا می‌گذرد تا مانع ورود هرگونه آلودگی به داخل محیط شود.

چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی برق کار می‌کنند و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر هستند. این چیلرها صدای کمتری نسبت به چیلرهای جذبی ایجاد می‌کنند و مصرف برق آن‌ها بسیار کم است. در نتیجه، چیلرهای تراکمی به صرفه‌ترین سیستم سرمایشی برای محیط‌های بزرگ به شمار می‌روند.

 سیستم تهویه GHP

سیستم تهویه GHP شامل یک سیستم سرمایشی و گرمایشی کاملاً هوشمند است که با لوله کشی و نصب پنل‌های مختلف در ساختمان‌های تجاری یا مسکونی ایجاد می‌شود.

نکته قابل توجه در مورد این سیستم هوشمند این است که قابلیت عیب‌یابی خودکار دارد و در صورت بروز مشکل، بدون ایجاد دردسر می‌توانید آن را پیگیری کنید. این سیستم همچنین در همه نوع آب و هوایی کاربرد دارد و از آن می‌توان در مناطق مختلف استفاده کرد.

قیمت اولیه برای راه‌اندازی این سیستم هوشمند نسبت به کولرهای گازی و دیگر سیستم های سرمایشی کمتر است. علاوه بر آن مصرف برق و گاز پایینی دارد و به طور کلی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند.

سیستم تهویه GHP مانند هر سیستم هوشمند دیگر قابلیت اتصال به اینترنت را دارد در نتیجه شما می‌توانید آن را از راه دور کنترل کنید. همچنین پنل‌های مختلف این سیستم قابلیت تنظیم دمای جداگانه دارند که کار را برای شما راحت‌تر می‌کنند.

سیستم VRF

VRFسیستمی مشابه به GHP است که با لوله کشی ساختمان ایجاد شده و از پنل‌های مختلف برای سیستم کنترل دمای آن در فضای جداگانه استفاده می‌شود.

این سیستم علاوه‌بر سرمادهی قابلیت گرمادهی هم دارد و مجهز به عیب یاب خودکار است؛ به طوری که همواره نواقص آن از طریق سیستم  line error بررسی می‌شود.

تنها تفاوت این سیستم با GHP آن است که فقط از طریق جریان برق کار کرده و مصرف گاز ندارد. این ویژگی باعث شده که برای ایجاد گرما گزینه مناسبی نباشد، چراکه در کشور ما ایجاد سیستم های گرمایشی با استفاده از جریان برق بسیار هزینه بردار هستند، اما در زمینه ایجاد سرما مانند سیستم GHP به صرفه است و گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

این نکته را در نظر داشته باشید که چه برای سیستم GHP و چه برای VRF نیازی به ایجاد تجهیزات متفرقه مانند موتورخانه نیست. هزینه نگهداری آن‌ها هم بسیار کم است و برای داشتن سیستمی سالم، سرویس کردن فصلی آن‌ها کفایت می‌کند.

 

جمع‌بندی

تابستان‌های خیلی داغ و زمستان‌های یخ‌زده امان ما را بریده‌اند. شناسایی بهترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی می‌تواند کمی گره از این مشکل را برای ما باز کند. در این صورت دیگر خیلی بهتر از قبل می‌توانیم خانه‌هایمان را گرم یا سرد کنیم.

شما چطور فکر می‌کنید؟ از چه سیستم سرمایشی و گرمایشی برای خانه‌تان استفاده می‌کنید؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

خرید دوربین مداربسته ایرانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.