خانه هوشمند بی سیم یا سیمی ؟ (بررسی مزایا و معایب آنها)

سیستم خانه هوشمند خود را سیمی تهیه کنیم و یا بی سیم؟ این سوالی است که ذهن بسیاری را درگیر خودش کرده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمام مزایا و معایب خانه هوشمند بی سیم یا سیمی آشنا کنیم. ما را تا انتهاء این پست دنبال کنید … .

ساختن خانه هیچ گاه کار آسانی نبوده است. فرآیند زیادی وجود دارد که فرد باید در ساخت یک خانه کامل سرمایه‌گذاری کند.  اتصالات الکتریکی بخش عمده‌ای از آنرا تشکیل می‌دهد. ما با تبدیل خانه خود به خانه هوشمند می‌توانیم مصرف انرژی را به حداقل رسانده و برای مثال برق را بهینه مصرف کنیم. اتوماسیون خانه امروزه یک معامله واقعی است. نه تنها 15 تا 30 درصد از مصرف انرژی شما را نجات می‌دهد بلکه باعث می‌شود که همه چیز راحت و هموار باشد. سوال اصلی این است که ما کدام گزینه را ترجیح دهیم؟ خانه هوشمند بی سیم یا سیمی ؟ 

  • اگر به دنبال هوشمند سازی هستید قطعا با مشاوره‌های گوناگون و توضیحات مختلف شرکت‌ها مواجه شده‌اید. بعضی از آن‌ها شبکه های بی سیم را مفید می دانند. از طرف دیگر عده‌ای از فواید شبکه های سیمی حرف میزنند. در نتیجه نمی توانید تصمیم نهایی خود را در باره‌ی خانه هوشمند بی سیم یا سیمی بگیرید. با مطالعه کامل درباره ی هر دو شبکه و انتخاب آن دسته‌ای که سازگاری بیشتری با محیط شما دارد، در انتخاب نهایی خود بهتر عمل خواهید کرد. پس ما را دنبال کنید.

خانه هوشمند بی سیم یا سیمی

شبکه های بی سیم (Wireless System)

به بیان ساده، در سیستم های بی سیم، تمام دستگاه‌ها توسط یک کنترل‌کننده اتوماسیون خانه، کنترل می‌شوند. اغلب یک هاب خانگی هوشمند (smart home hub) نامیده می‌شوند. این هاب هوشمند ، ابزاری سخت‌افزاری است که به عنوان نقطه مرکزی سیستم هوشمند خانگی عمل می‌کند. قادر به درک، پردازش داده و ارتباط بی‌سیم می‌باشد.  تمام داده ها را در یک برنامه خانگی هوشمند که می‌تواند از راه دور توسط صاحبان خانه کنترل شود، ترکیب می‌کند.

نمونه‌هایی از برترین هاب های خانگی هوشمند
⭐ آمازون اکو(Amazon Echo)
⭐ گوگل خانگی(Google Home)
اینستون هاب (Insteon Hub)
⭐ سامسونگ SmartThings

شبکه های بی‌سیم از تکنولوژی رادیویی استفاده می‌کنند. در این تکنولوژی، همه تجهیزات و دستگاه‌های کنترل و تحلیل‌کننده (transmitters و receivers) به هاب اصلی متصل اند. البته که آن‌ها در جعبه‌های الکتریکی پنهان هستند. واحدهای کنترل با یکدیگر از طریق امواج رادیویی ارتباط برقرار می‌کنند. لازم بذکر است که می‌توانند با دستگاه‌های دیگر مانند تلفن‌های همراه، کنترل‌های از راه دور و سایر تجهیزاتی که از امواج رادیویی استفاده می‌کنند، تداخل داشته باشند. همین مسئله یکی از مواردی است که می‌توان در انتخاب خانه هوشمند بی سیم یا سیمی به آن توجه کرد. سیستم‌های Wireless همچنین به واحدهای کنترل اتوماسیون پیشرفته نیاز دارند. این راه به طور قابل‌توجهی تعداد عناصر مورد نیاز برای سیستم را افزایش می‌دهند.

مزایای خانه هوشمند بی سیم

1نصب سریع:
هیچ نیازی به حفاری و سیم کشی از داخل دیوارها نیست. نصب تجهیزات این شبکه نیز بسیار آسان است، حتی برای کسانی که تخصصی ندارند. بنابراین هزینه‌ های بالای نصب منتفی خواهد بود.

2راحتی و دسترسی آسان:
می‌توانید در هر کجای خانه به راحتی به اینترنت متصل شوید. بعلاوه بر خلاف تجهیزات شبکه های سیمی، تمام تجهیزات های خانه هوشمند بی سیم، قابلیت جابجایی آسانی دارند. جابجایی ها به هیچ وجه نمی تواند به ارتباط و کارایی این تجهیزات ضربه بزند.

3 امکانات بیشتر و هزینه کمتر!

علاوه بر محبوبیت بالا و راحتی کاربری سیستم های بی سیم (Wireless System)، این سیستم ها نسبت به شبکه سیمی، از قیمت پایین تری نیز برخوردارند. همین امر باعث برتری دوچندان این سیستم ها نسبت به سیستم های سیمی می‌شود.

4قابلیت ارتقاء و تغییر:
تجهیزات خانه هوشمند به سادگی قابل ارتقاء و قابل تغییر هستند. برای ایجاد امکانات و آپشن های جدید، می توانید تجهیزات اضافی را بر روی خانه نصب کنید.

5امکان دسترسی از راه دور:
به این معنا که حتی اگر از محیط خانه و یا محل کار خود بیرون بروید، می‌توانید سیستم خانه خود را تحت کنترل داشته باشید. با دسترسی از راه دور، شما مجبور نیستید پیوسته به پنل کنترل سیستم سر بزنید .

 

معایب خانه هوشمند بی سیم


1. کاهش کیفیت عملکرد، هنگام استفاده از دستگاه ها به طور همزمان:

به کار بردن تمامی دستگاه‌های هوشمند، مثل وسایل ایمنی، سیستم کنترل تردد ، سیستم‌های هوشمند گرمایش و سرمایش، تهویه مطبوع، نرم‌افزارهای هوشمندسازی خانه، سیستم های هوشمند صوتی تصویری و کنسول‌های بازی به صورت همزمان، مخصوصا در طی اوقات پرمصرف روز، کاهش عملکرد زیادی را در سیستم بی سیم پدید می آورد.

2. غیر قابل اعتماد:

شبکه بی‌سیم به دلیل سروکار داشتن با سیگنال، محدودیت‌ هایی دارد. سیگنال‌های آن ممکن است به دلیل موانع معماری یا ساختاری تحت تاثیر قرار گیرند؛ (که این مسئله به مواد سازنده آنها بستگی دارد) مثلا امکان به وجود آمدن اختلال در سیگنال یکی از سنسورهای بکار رفته در تجهیزات وجود دارد. اگر چه اختلال در سیستم ‌های امنیتی بی‌سیم بسیار غیرمعمول است اما مانند ارتباط های وای فای که به طور تصادفی یا بر اثر تغییرات آب و هوایی ممکن است قطع شود. همچنین در سیستم ‌های بی‌سیم، احتمال  ایجاد اختلال در سیگنال های هر سنسور وجود دارد که برای رفع این اختلالات، مقداری باید هزینه کرد.

در بسیاری از مقالات علمی به غیرقابل ‌اطمینان بودن سیستم‌های بی‌سیم اشاره شده است. همچنین از طرفی به خطوط بیشمار کابل‌های مورد نیاز برای اتصال سیستم‌های سیمی هم پرداخته شده است که آن هم معضل خودش را دارد. این نقد و بررسی ها همچنان ادامه دارد و با ظهور استاندارد فن‌آوری جدید ” اینترنت اشیا ” کیفیت این مباحث تقویت شده است.

3. مشکلات امنیتی:

هک کردن خانه هوشمند بی سیم از مشکلات اصلی این خانه ها محسوب میشود. هر چند باید دانست که در طی این سال‌ها بسیار امن‌تر شده اند اما همچنان با احتمال پایینی در معرض هک شدن قرار دارند.
برای افزایش امنیت خانه هوشمند بی سیم می توان از رمزگذاری، محدود کردن دسترسی، تغییر رمز روتر و گذر واژه قوی ، بروزرسانی نرم‌افزاری و اقدامات دیگر کمک گرفت اما متاسفانه این اقدامات، بسیاری از اوقات به تاخیر افتاده یا فراموش می‌شوند.

4. بررسی باتری‌های تجهیزات هوشمند بی‌سیم:

سیستم‌های بی‌سیم گاها به وسیله باتری‌ها عمل می‌کنند، پس چک کردن طول عمر باتری آنها بسیار حائز اهمیت است. بهتر است در صورت امکان، انرژی تجهیزات را از برق ساختمان تغذیه کنید تا مشکل تامین باتری نیز حل شود.

مزایای خانه هوشمند بی سیم

شرکت آریاهوشمند در اینجا است که به شما کمک کند بهترین راه را برای هوشمند کردن خانه خود انتخاب کنید”

شبکه های سیمی (Wired System)

به بیان ساده ، در سیستم های سیمی نیازی به فرستنده و گیرنده نیست. تمامی تجهیزات به یکیدیگر متصل شده و در تابلو برق به هم می پیوندند. البته با توجه به انتخاب پروتکل باید گفت که تنها روش این نیست ، مثلا تمامی تجهیزات میتوانند به تنهایی به تابلو برسند و اینجا دقیقا پروتکل ها تعیین کننده هستند .(که در قسمت مربوطه مفصل توضیح داده ایم). این چنین سیم‌کشی ای باکیفیت و قابل اطمینان، ارتباط بین تمام دستگاه‌ها و تاسیسات خانه را تضمین می‌کند که در نتیجه کنترل آنها برای شما ساده تر خواهد بود.

شاید علاقه مند به خواندن مطالب زیر باشید!

خرید دوربین مداربسته ایرانی

وسایل خانگی در خانه هوشمند سیمی، به سیستم الکتریکی خانه یا همان تابلو برق متصل هستند. نصب این ابزار مزایا و فرصت‌های متعددی را فراهم می‌کند، اما برخی اشکالات را نیز به همراه دارد. مثلا این سیستم‌ها ممکن است نتوانند از تحولات و پیکربندی با تکنولوژی بالای سیستم های بی‌سیم  استفاده کنند.

خانه های هوشمند سیمی نیازی به فرستنده و گیرنده ندارند. واحدهای کنترل که در دستگاه مرکزی واقع شده‌اند به سیم‌کشی متصل هستند و وظیفه تحلیل و بررسی را دارند و میتوان گفت که بر روی کابل‌ کشی های برق طراحی صورت میگیرد که فقط باید به روش خاصی مرتب شوند.

مزایای خانه هوشمند سیمی

1. امنیت بالا

در تصمیم گیری در باره‌ی خانه هوشمند بی سیم یا سیمی باید گفت امینت خانه هوشمند سیمی بالاتر از خانه هوشمند بی سیم است. این سیستم در برابر هکرها و حملات سایبری مقاوم تر هستند چرا که تجهیزات امنیتی داخلی سیستم های سیمی قدرتمندتر عمل می‌کنند. به طور کلی هک کردن یا رهگیری غیر از تکنولوژی بی‌سیم بسیار مشکل است و روز به روز این تکنولوژی در حال پیشرفت است. البته مراقب باشید که هیچ شبکه ای کاملا امن نخواهد بود.

2. قدرت زیاد

سیستم‌های سیمی قدرت بیشتری نسبت به تکنولوژی وایرلس دارند، بنابراین اگر یک خانه بزرگ دارید و می‌خواهید یک شبکه هوشمند و یا امنیتی ایجاد کنید، این سیستم بهتر عمل می‌کند. با این حال، اگر یک بخش کوچک داشته باشید اما بخواهید آن را حرفه ای یا هوشمند کنید، احتمالا باید به سراغ پیکربندی بی‌سیم بروید.

3. قابل اعتماد و پرسرعت بودن سیستم هوشمند سیمی

اتصال اینترنت سیمی هنوز هم سریعترین روش است، اگرچه سرعت شبکه بی‌سیم نیز روز به روز در حال افزایش است. سرعت بالا برای کسانی مهم و ضروری است که می‌خواهند ویدیوهای HD یا UHD 4K از شبکه‌هایی مانند Hulu یا Netflix تماشا کنند و یا به صورت آنلاین بازی کنند یا فایل‌های پرحجم انتقال دهند مثل برگزاری کنفرانس‌های ویدیویی.

4. عدم نیاز به باتری خانه هوشمند سیمی

در انتخاب خانه هوشمند بی سیم یا سیمی یکی از عوامل موثر هزینه‌ی پس از نصب و یا تاسیسات است. از مزایای خانه هوشمند سیمی آن است که دیگر نیازی به شارژ و یا تعویض متوالی باتری ها ندارید و تا زمانی که سیم‌کشی آسیبی نبیند، سیستم‌های هوشمند سیمی احتمال اشکال فنی در آنها بشدت پایین است.

معایب خانه هوشمند سیمی

1. فرایند نصب و تاسیسات کلی

راه اندازی سیستم های سیمی به همین راحتی و در زمان کم امکان پذیر نیست. این سیستم به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. نصب کابل‌های اتصال، می‌تواند بسیار چالش برانگیز و زمان‌بر باشد و احتمالا به کمک یک متخصص نیاز خواهید داشت. پس اگر می‌خواهید یک ابزار یا سیستم امنیتی بخرید و به سرعت آن را بدون کمک یک متخصص راه‌اندازی کنید، تکنولوژی بی‌سیم برای شما بهتر است. علاوه بر این، شما می‌توانید آن را با راحتی پیکربندی و از آن استفاده کنید. یکی از موارد هوشمند سازی سیمی خانه‌ها نصب دوربین مدار بسته است. باید خاطر نشان کرد که دوربین مدار بسته بیسیم بسیار سریع‌تر از دوربین مدار بسته با سیم نصب می‌شود.

2. هزینه بیشتر

باید توجه داشته باشید که اغلب اوقات سیستم سیم‌کشی گران‌تر از یک سیستم بی‌سیم خواهد بود. این مهم‌ترین مورد در تصمیم ‌گیری در خانه هوشمند بی سیم یا سیمی به حساب می‌آید.

3. مشکل امنیتی

مشکل امنیتی خانه هوشمند سیمی اینجاست که با قطع سیم های مرتبط با سیستم امنیتی و یا خطوط تلفن که خارج از خانه و محل کار قرار دارند، سیستم خانه از کار خواهد افتاد.

4. عدم امکان راه اندازی سیستم از راه دور:

در سیستم های سیمی امکان ایجاد تغییر و یا ارسال دستور وجود دارد، اما برخلاف سیستم های بی سیم که میتوانند راه اندازی را از ابتدا حتی اگر در محیط نباشند ، انجام دهند، در سیستم های سیمی این راه اندازی غیرممکن است.

خانه هوشمند بی سیم یا سیمی

جمع بندی و نتیجه گیری:

  • دو جنبه مهم که باید قبل از ایجاد این نوع انتخاب در نظر گرفته شوند عبارتند از : هزینه‌ها و امنیت.
  • شبکه‌های سیمی دارای سرعت بالاتری هستند و پهنای باند بالاتری دارند.
    هزینه بیشتری که برای سیستم سیمی باید مصرف کنید به علت گرانی کابل ها نیست بلکه در حقیقت نیرویی که قرار است این سیستم ها را نصب کند هزینه قابل توجهی دریافت میکند چراکه کار وی تخصصی است.
  • شبکه‌های بی‌سیم سرعت کمتری دارند، اما این مشکل به طور کارآمد با فن‌آوری‌های جدید حل می‌شود. اما از طرف دیگر، فرآیند نصب مانند پیاده‌روی در پارک است و هیچ محدودیتی در رابطه با تحرک این تجهیزات وجود ندارد.

همچنین در ادامه‎‌ی مطالب گفته شده بهتر است بدانید که یک خانه هوشمند از چند بخش بخصوص در حوضه‌ی امنیتی تشکیل می‌شود. که در هر مورد مقایسه‌ای بنی بی‌سیم و با سیم آن‌ها وجود دارد. برای مثال بسیاری نمی‌دانند سیستم اعلام سرقت با‌سیم بهتر است یا بی‌سیم. خواندن اینگونه مطالب می‌تواند به شما کمک کند که در هر بحثی از خانه‌ی هوشمند چه انتخابی داشته باشید.

همانطور که می‌توانید ببینید، مزایا و معایب بسیاری وجود دارد، اما در نهایت، هر خانه، شرایط خاص خود را دارد و تصمیم نهایی با شماست! 
بنابراین اطمینان حاصل کنید که محیط زندگی خود را خوب میشناسید تا تصمیم درست را بگیرید.

تیم مجله آریاهوشمند از شما بابت توجهتون به این مقاله تشکر می کند !
اگر سوالی دارید می توانید از ما بپرسید !!🙂

AriA Hoshmand Magazine Team
4.8/5 - (27 امتیاز)

خرید دوربین مداربسته ایرانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.