چاه ارت برای دوربین مداربسته و نحوه ی اجرا کردن آن در ساختمان ها

یکی از سوالات متداول این است که چطور می توان موجب افزایش عمر دوربین مداربسته شد. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم به معرفی چاه ارت بپردازیم و به شما عزیزان بگوییم که چطور می توانید به سادگی آن را اجرا نمایید. با ما همراه باشید.

چاه ارت برای دوربین مداربسته

یک وسیله ی الکترونیکی برای کار کردن نیاز به ولتاژ پایینی دارد. به همین دلیل در سیم کشی ها و برق رسانی ها ولتاژ پایین تعبیه می شود. در صورتی که به طور ناگهانی مشکلی بروز کرده و ولتاژ وارده به دستگاه ها بیشتر از حد مجاز شوند، تجهیزات برقی دچار اختلال خواهند شد. دوربین مداربسته نیز یکی از همین دستگاه های الکترونیکی است که برای فعالیت خود نیازمند ولتاژ کم همانند برق شهری است. چاه ارت راه حلی است که برای پیشگیری از بروز تخلیه ی الکتریکی تعبیه شده است. یک کابل ارت به این چاه موجود در زیر زمین متصل می شود و جریان و ولتاژ بالا را به چاه ارت منتقل می سازد.

چاه ارت یکی از ارکان مهم در سیم‌ کشی هاست که دارای مقاومت بسیار پایینی است. برای حفاظت از دوربین مداربسته، سیم ارت را از این ابزار تا چاه ارت می کشند. این چاه در عمق یک تا چند متری زمین واقع شده است. یک صفحه ی مسی متصل به سیم کشی را درون چاه به صورت عمودی قرار داده و با خاک محکم می کنند و در آخر با ماده ی پنتونیت آن را می پوشانند. وقتی سیم ارت به ابزار متصل شد، دوربین مداربسته از هر خطر احتمالی مرتبط با ولتاژ یا جریان الکتریکی در امان خواهد بود.

آیا استفاده از چاه ارت برای دوربین مداربسته لازم است؟

همان طور که گفته شد، ولتاژ های الکتریکی همواره در حال تغییرند و درصورت یافتن یک رسانه، به تخلیه شدن علاقه دارند. از این رو در صورت بروز هر گونه اختلالی در ابزار یا سیم کشی، نه تنها به دوربین مداربسته آسیب می رسد بلکه در صورت تماس انسان با آن خطرناک خواهد بود؛ زیرا انسان دارای مقاومت کمی نسبت به الکتریسیته می باشد و جریان برق را از خود عبور می دهد. بنابراین حفاظت از تجهیزات و طراحی مناسب مدارهای الکتریکی همراه با سیستم تخلیه به زمین (چاه ارت) بسیار ضروری است.

از دلایل لزوم استفاده از چاه ارت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حفظ سلامت و جان انسان در مقابل خطرات ناشی از ولتاژ بالا
  • حفاظت از تجهیزات الکتریکی در مقابل نوسانات الکتریکی
  • جلوگیری از تخلیه الکتریکی در اثر تماس رسانا
  • فراهم کردن محیطی استاندارد و بدون خطر برای کار کردن
  • حذف ولتاژهای ناخواسته و اضافی
  • پیشگیری از خطرات ناشی از رعد و برق

چگونه می توان چاه ارت را اجرا کرد؟

چاه ارت برای دوربین مداربسته
چاه ارت برای دوربین مداربسته

برای اجرای چاه ارت در سیستم مدار الکتریکی دو روش وجود دارد که اکنون به بیان آن می پردازیم:

روش اول: در روش اول برای ایجاد چاه ارت، چاهی با عمق زیاد را حفر می نمایند. این روش رایج اغلب در مناطقی قابل انجام است که خاک آن برای حفاری عمیق مناسب باشد. این روش را سیستم چاه ارت عمقی می نامند.

روش دوم: در این روش عمق چاه های حفاری شده اغلب بسیار کم است و به ۸۰ سانتی متر می رسد. این شیوه برای مناطقی مناسب است که خاک آن بسیار مرطوب می باشد و یا حفاری هایی با عمق زیاد در آن ممکن نیست. این شیوه را سیستم چاه ارت سطحی می نامند.

چگونه می توان چاه ارت به روش عمقی را اجرا نمود؟

برای اجرای چاه ارت باید به چند نکته توجه داشت که در زیر به شرح آمده است:

شاید علاقه مند به خواندن مطالب زیر باشید!

خرید دوربین مداربسته ایرانی

محل چاه

محلی که برای حفر چاه انتخاب می کنید باید مناسب باشد. محل مناسب در پایین ترین سطح ممکن یا در مناطقی دارای خاکی با رطوبت مناسب مثل خاک باغچه، فضای سبز یا زمین های پوشیده از چمن می باشد.

عمق چاه ارت

برای سیستم چاه ارت عمقی باید چاهی به ابعاد ۸۰ سانتی متر در ۴ تا ۸ متر حفر نمایید. دقت کنید هر چه خاک محیط مقاومت کمتری داشت، عمق چاه کمتر خواهد شد. خاک های رسی و کشاورزی دارای مقاومت کم و خاک های سنگلاخی و شنی دارای مقاومت بالایی هستند.

صفحه ی مسی

همان طور که گفته شد باید در درون چاه یک صفحه ی مسی قرار دارد. نکته ی مهم این است که سیم ارت باید به خوبی به این صفحه متصل باشد؛ بنابراین بهتر است از دو بست سیم جهت اطمینان خاطر استفاده نمایید و سیم را با جوش نقره یا جوش برنج به صفحه ی مورد نظر جوش دهید. ابعاد مناسب صفحه مسی هم در حدود ۵۰ سانتی متر در ۵۰ سانتی متر است. برای ارتفاع آن نیز حدود ۰.۵ سانتی متر کافی است.

سیم کشی

در سیم کشی های ارت بسیار دقت کنید. بعد از حفر چاه و قرار دادن صفحه مسی باید یک سیم تا ساختمان مورد نظر و یک سیم تا دکل از چاه کشیده شود. بهترین کار حفر شیاری با عمق ۶۰ سانتی متر تا این دو محل است. در صورت استفاده از یک مسیر سیم کشی، بهتر است نکات ایمنی را رعایت نمایید. دقت کنید در طی سیم کشی، هیچ گونه پیچ خوردگی و یا اختلالی در سیم نباشد. این مشکلات در آینده مشکل ساز خواهند شد.

پر کردن چاه با مواد مناسب

نکته ی مهم دیگر استفاده از مواد مناسب برای پر کردن چاه است. در روز اول باید چاه را با ۲۰ لیتر از محلول آب و نمک پر کرد. یک روز بعد باید ۲۰ سانتی متر ابتدایی چاه را با خاک رس یا خاک نرم و ۲۰ سانتی متر پس از آن را با دوغاب بنتونیت و آب پر نمود. سپس صفحه مسی نمره ۵۰ را در داخل چاه قرار داده و اطراف آن را با دوغاب نام برده پر نمایید. حال باید یک لوله پولیکا را بالای صفحه مسی قرار دهید، به گونه ای که در مرکز چاه قرار گیرد. این لوله در فصول گرم سال رطوبت لازم را مهیا خواهد نمود‌. (اگر منطقه ای که در آن چاه حفر کرده اید، خود دارای رطوبت کافی می باشد دیگر نیازی به گذاشتن لوله پولیکا نیست) بعد از گذاشتن لوله، ۲۰ سانتی متر ابتدایی آن را با دوغاب پر کنید. حال باید مخلوطی از خاک معمولی، رسی و کشاورزی را آماده کرده و در درون چاه بریزید. اجازه دهید ۱۰ سانتی متر از فضای چاه باقی بماند. این فضا را با سنگریزه پر کنید و به هیچ وجه از آسفالت یا سیمان استفاده نکنید؛ زیرا چاه خاصیت خود را از دست می دهد.

چاه ارت در دوربین مداربسته

در آخر برای اتصال دوربین مداربسته به سیم و چاه ارت، نیازمند نصب شینه ارت و میله برقگیر خواهید بود. شینه ارت، سیمی است که سیم ارت از چاه مربوطه به آن متصل می شود. هر یک از ابزارهای الکترونیکی باید به صورت مجزا به شینه ارت متصل شوند تا اختلالی در سیستم چاه ارت به وجود نیاید. بنابراین قطر و طول آن به تعداد دستگاه های موجود در ساختمان وابسته است. محل نصب سیم برقگیر نیز به محل قرارگیری دکل وابسته است. اگر دکل روی ساختمان باشد، این سیم باید خارج از ساختمان کشیده شود.

در مورد سیستم چاه ارت سطحی نیز همین نکات باید رعایت شود اما عمق چاه کمتر خواهد بود.


امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن سوال و یا پیشنهاد برای مقالات مجله آریاهوشمند حتما برای ما در بخش نظرات همین پست ارسال کنید تا مطالب مورد نیاز شما را در اسرع وقت تهیه کنیم.


 

5/5 - (4 امتیاز)

خرید دوربین مداربسته ایرانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.