پایتون چیست و چه نقشی در برنامه نویسی هوش مصنوعی دارد؟

هوش مصنوعی، تحولی در دنیای دیجیتالی ایجاد کرده است که همۀ نشانه‌ها به سمت آن رفته است. رفاه و آسایش، همان چیزی است که با میدان دادن به هوش مصنوعی به‌دست می‌آید و این کار تنها از دست برنامه‌نویسان برمی‌آید.

برنامه‌نویسان هم همیشه به دنبال زبان‌هایی هستند که در عین سادگی بتواند بیشترین بازخورد را به آن‌ها برگرداند. پایتون یکی از این زبان‌های برنامه‌نویسی است که می‌تواند در هوش مصنوعی نقش فراوانی داشته باشد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که خودتان را علاقمند به مبحث هوش مصنوعی و هوشمندسازی می‌بینید و می‌خواهید در این زمینه برنامه‌نویسی کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید. چون در مورد این‌که پایتون چیست و چه نقشی در برنامه نویسی هوش مصنوعی دارد، صحبت می‌کنیم.

شما می‌توانید مقالۀ بهترین زبان‌های برنامه نویسی هوش مصنوعی را از مجلۀ آریاهوشمند بخوانید.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

زبان برنامه نویسی پایتون اولین بار در سال 1991 میلادی توسط یک برنامه نویس هلندی طراحی و عرضه شد. این زبان برنامه نویسی به خاطر کاربردهای متفاوتی که دارد، تحول بزرگی در زمینه برنامه نویسی محسوب می‌شود.

البته پایتونی که این روزها از آن استفاده می‌شود، تفاوت زیادی با نسخۀ اولیۀ خود دارد. این زبان به مرور زمان توسعه یافته و به‌روزرسانی شده است. آخرین نسخه پایتون در سال 2016 ارائه شده که نسخه 3.6 نام دارد.

یکی از مهمترین دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون، سادگی آن است. یادگیری پایتون نسبت به زبان‌های دیگر راحت‌تر است. در نتیجه برای افرادی که هیچ زمینه‌ای در برنامه نویسی ندارند، پایتون می‌تواند شروع خوبی باشد. پس نگران نباشید و فقط یادگیری را شروع کنید.

پایتون به گونه‌ای طراحی شده که کمترین زمان را صرف یادگیری آن خواهید کرد. کلمات کلیدی مورد استفاده در این زبان بسیار کم هستند؛ در نتیجه یادگیری آن کار سختی نیست و به سرعت می‌توانید کدنویسی با این زبان را شروع کنید.

خیلی از افراد فکر می‌کنند که سادگی پایتون به منزلۀ ضعیف بودن آن است؛ در صورتی که این زبان به عنوان یک زبان برنامه نویسی سطح بالا استفاده می‌شود. شما می‌توانید پایتون را خیلی ساده و در زمان کمی یاد بگیرید؛ ولی این تنها به معنای انعطاف بالای آن است و نمی‌توان آن را زبان ضعیفی نامید.

پایتون جزو قدرتمندترین زبان‌های برنامه نویسی در سطح دنیا به شمار می‌آید که ساختاری بسیار منظم دارد و از شئ‌گرایی پیروی می‌کند. سطح بالا بودن زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی در برخی مواقع نیاز به کامپایلر را ایجاد می‌کند ولی پایتون یک زبان مفسری است و به تنهایی توانایی ترجمه خط به خط کدها را دارد. در نتیجه با استفاده از پایتون دیگر نیازی به کامپایلر ندارید.

از دیگر ویژگی‌های مثبت این زبان می‌توان به تعاملی بودن آن اشاره کرد که سرعت کار را بالا می‌برد. این زبان همچنین خاصیت چندکاربری هم دارد و شما می‌توانید در قالب‌های مختلف مانند ویندوز یا مک از آن استفاده کنید.

منظور از انعطاف‌پذیری بالای این زبان، قابلیت توسعۀ فوق‌العاده آن است. شما می‌توانید تغییراتی در مفسر این زبان ایجاد کرده و دستورات و تعاریف مورد دلخواه خود را به آن اضافه کنید. همچنین پایتون این انتخاب را به شما می‌دهد که هم به‌صورت تابع‌گرا و هم به صورت شی‌گرا کدنویسی کنید.

یکی از مهمترین ویژگی‌های زبان پایتون، خاصیت چسبندگی آن است. این خاصیت که در زبان انگلیسی به آن (Glue Language) می‌گویند، این امکان را فراهم می‌کند تا هنگام کدنویسی با این زبان از کدهای سایر زبان‌ها مانند زبان C هم بتوان استفاده کرد. به زبان ساده‌تر، کدهای پایتون قابلیت ادغام شدن با کدهای زبان‌های دیگر را هم دارند.

 

کاربرد پایتون در زندگی روزمره

شاید علاقه مند به خواندن مطالب زیر باشید!

خرید دوربین مداربسته ایرانی

با اینکه پایتون زبان بسیار قدیمی است اما روز به روز در حال توسعه است و همچنان مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از رایج ترین کاربردهای پایتون در زندگی ما وبسایت ها هستند. خیلی از وبسایت های قوی که ما روزانه از آنها استفاده میکنیم بر اساس پایتون طراحی شده اند. شرکت های بزرگ معمولا برای وبسایت های خود از پایتون کمک میگیرند.

از کاربردهای رایج دیگر پایتون می‌توان به شبکه‌های مجازی اینستاگرام، فیسبوک و موتور جستجوی گوگل اشاره کرد که بخش عظیمی از عملکرد خود را مدیون پایتون هستند. این زبان برنامه نویسی در خیلی از بازی‌های پرطرفدار یا نرم افزارهای گوشی هم وجود دارد.

البته اینها تنها گوشه‌ای از کاربردهای پایتون هستند و این زبان خیلی فراتر از این موارد در بخش‌های تخصصی هم کاربرد دارد.

برای مثال در زمینه یادگیری ماشین برای تشخیص چهره و تشخیص صدا از پایتون استفاده می‌شود. همچنین از پایتون می‌توان برای تحلیل داده‌ها یا دیدارسازی آن‌ها استفاده کرد.

 

نقش پایتون در برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است که یک تعریف ساده از هوش مصنوعی داشته باشم. هوش مصنوعی به علمی گفته می‌شود که در آن کامپیوتر به‌گونه‌ای برنامه نویسی می‌شود تا شرایط مختلف را سنجیده و عکس‌العمل‌هایی مطابق رفتار انسان نشان دهد.

زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی باید بی‌نقص باشد تا وقت کمتری صرف تصحیح خطاها شود. همینطور باید کار کردن با آن راحت باشد تا سرعت کدنویسی بالا رود.

پایتون یکی از معدود زبان‌های برنامه نویسی است که در عین سادگی بیشترین سرعت و کاربرد را دارد؛ بنابراین بهترین گزینه برای برنامه نویسی هوش مصنوعی پایتون است.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر زبان برنامه نویسی مناسب هوش مصنوعی نیست. در بین زبان های کمی که برای این علم استفاده میشوند، پایتون تنها زبانی است که کتابخانه های زیادی در زمینه هوش مصنوعی دارد و دسترسی به آنها بسیار ساده است.

همچنین پیاده‌سازی کدها با استفاده از پایتون راحت‌تر انجام می‌شود. در نتیجه جزو بهترین زبان‌ها برای برنامه نویسی هوش مصنوعی شناخته شده است.

همانطور که می‌دانید یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده‌ها از مهمترین ویژگی‌های پایتون به حساب می‌آیند. این ویژگی‌ها در انتخاب شدن پایتون به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی تاثیر زیادی داشتند.

با استفاده از پایتون در هوش مصنوعی، داده‌ها به‌طور خودکار تجزیه و تحلیل می‌شوند و با کمک یادگیری ماشینی می‌توان مدل تحلیل آن‌ها را تنظیم کرد. داده‌های تحلیل شده با یکدیگر ترکیب شده و باعث ایجاد سطح بالاتری از هوش مصنوعی می‌شوند. در نتیجه الگوریتم‌ها گسترش پیدا کرده و هوش مصنوعی به‌طور خودکار پیشرفت می‌کند.

 

جمع‌بندی

ترکیب هوش مصنوعی و پایتون یکی از مهمترین علوم کاربردی در دنیاست که کمک زیادی به انسان‌ها کرده است. یکی از نمونه‌های آن بینایی ماشین است که از بینایی انسان الهام گرفته شده با این تفاوت که هیچ حد و مرزی ندارد. این ترکیب می‌تواند به پردازش سیگنال یا کارهای تخصصی دیگر بپردازد که فکرش را هم نمی‌کنید.

به‌طور کلی انسان‌ها توانستند با استفاده از پایتون و هوش مصنوعی کالاهای مورد استفاده خود را هوشمند کنند تا کارها را به صورت خودکار انجام داده و از وظایف انسان‌ها کم کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

خرید دوربین مداربسته ایرانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.