منظور از پورت چیست و هر نوع آن چه کاربردهایی دارد؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که از ما پرسیده می شود، این است که پورت چیست و هر پورت برای چه مقاصدی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این نوشتار به بررسی پورت و کاربردهای آن ها بپردازیم. با مجله آریاهوشمند همراه باشید.

پورت چیست ؟

پیش از هر چیزی بهتر است بدانیم پورت چیست . پورت قسمتی از دوربین مدار بسته است که به کمک آن، می توان تصاویر ویدئویی ضبط شده را مشاهده کرد. لازم است بدانید که اگر تنظیمات دارای اشکال باشند، دوربین ها کار خود را به درستی انجام نمی دهند. قصد داریم تا در این مقاله، راجب انواع پورت ها صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد پورت چیست؟

IP یا شناسه در کامپیوتر های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و برنامه های موجود در روی کامپیوتر ها، به ارتباطات تحت شبکه نیاز دارند. پورت های متعددی برای IP ها وجود دارد که تعداد آن ها حتی به 65535  هم می رسد. کار پورت ها، انتقال اطلاعات به نقاط مشخصی است که توسط دریافت کنندگان متعددی ارسال می شود. این نقاط مشخص می توانند مسیر بین رکوردر تا صفحه نمایش یا مسیر دوربین مدار بسته تا رکوردر را در بر بگیرند.

در واقع پورت های مختلف به سیستم رایانه کمک می کنند تا بفهمد با داده ها چه کاری کند.  مشاهده ی یک جریان ویدئویی بر روی پورت کار سختی نیست و به راحتی امکان پذیر است.همچنین از این طریق امکان انتقال ایمیل ها و ترافیک صفحات وب نیز، وجود دارد. درست است که انواع مختلفی از پورت ها وجود دارند ولی اگر نوع داده ها و پورت ها در سیستم کامپیوتری مشخص باشند، اطلاعات به راحتی پردازش می شوند. مثلا می توان به راحتی تشخیص داد که کاربرد پورت 80 چیست و از اطلاعات منتقل شده توسط آن چه استفاده هایی می شود.

انواع مختلف پورت ها:

در واقع نوع پورت ها به آدرس IP بستگی دارد و با توجه به آن مشخص می شود. برای مشخص کردن پورتی که دارای آدرس IPv4 است، یک کالن به انتهای آدرس افزوده شده و شماره ی پورت نیز، در انتهای آدرس قید می شود‌. به عنوان مثال، آدرس روبرو را در نظر بگیرید. 192.168.0.223:554 ممکن است که وقتی در یکی از صفحات وب مشغول هستید، هیچ گونه پورتی را مشاهده نکنید. البته صد در صد  پورتی وجود داشته است اما به دلیل مشغول بودن مرورگر با پورت، شما نتوانسته اید آن را ببینید.

مثلا فرض کنید که شما وارد سایت گوگل شده و آدرس IP آن را  که چیزی برابر با 172.217.17.46 است، وارد کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر آدرس  IP   را به صورت 172.217.17.46:80 نیز وارد کنید، هیچ تفاوتی ندارد و مرورگر متوجه می شود که قصد شما از جست و جوی  آدرس مورد نظر، کدام پورت است. تشخیص این امکان با استفاده از http:/ وجود دارد.

پورت های مختلف بر چه اساسی تعیین می شوند؟

سه گروه مختلف از پورت ها وجود دارند که، با توجه به کاربردشان از آن ها استفاده می شود.برای دسته بندی پورت ها از قواعدی استفاده می شود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 ۱) پورتهای سیستمی از پورت 0 تا 1023 :

این پورت ها که با توجه به IANA  و هم چنین استاندارد RFC6335 مشخص می شوند، در زمینه های مختلفی مانند سیستم های تصویری مورد استفاده قرار می گیرند.

۲) پورت های کاربران از پورت 1024 تا 49151 :

این پورت ها نیز، مانند پورت های سیستمی که در قسمت بالا به آن ها اشاره کردیم، با استفاده از IANA و هم چنین  استانداردRFC6335  مشخص می شوند. لازم به ذکر است که این نوع پورت ها بر روی نرم افزار های مشخصی قابل اجرا هستند. در حال حاضر، بسیاری از سیستم های نظارتی تصویری و امنیتی، از این نوع پورت ها استفاده می کنند.

شاید علاقه مند به خواندن مطالب زیر باشید!

خرید دوربین مداربسته ایرانی

۳) پورت های دینامیک از پورت 49152 تا 65535

از پورت های دینامیک، در شبکه ها، دوربین های مدار بسته و همچنین در سیستم های کنترل تصویری، استفاده می شود. لازم به ذکر است که با استفاده از پورت های دینامیک، می توان بین کاربران، رکوردر ها و سرور ها  ارتباطاتی را برقرار کرد. تمام پورت هایی که در سیستم های تصویری و دوربین های مدار بسته استفاده می شوند، جزو پورت های سیستمی دسته بندی می شوند.

در ادامه به چند مورد از پورت های دوربین مداربسته اشاره خواهیم کرد.

۱) پورت 80 : از این نوع پورت، معمولا در صفحات وب و سایت های مختلف استفاده می شود.

۲) پورت ۲۱: نظارت بر فایل های تصویری متعدد و اطلاعات FTP با استفاده از این نوع پورت سیستمی انجام می شود.

۳) پورت ۲۲: برای این که انتقال Port Forwarding محافظت شده و دارای امنیت باشد، از پورت ۲۲ استفاده می شود.

۴) پورت ۲۳: این پورت ها نوع دیگری هستند که در دوربین های مدار بسته و سرور های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

۵) پورت ۴۴۳: معمولا  از پورت ۴۴۳ نیز در دوربین های مدار بسته استفاده می شود. چون امنیت این نوع برای استفاده در سیستم های کنترل تصویری مناسب  است.

۶) پورت ۵۵۴: معمولا در سیستم های تصویری که از نوع ONVIF   هستند، از پورت ۵۵۴ استفاده می شود.

لازم به ذکر است که تنوع پورت ها خیلی زیاد است. اما پورت هایی که در بالا ذکر کردیم در سیستم های نظارتی و دوربین های مدار بسته کاربرد دارند. در این مقاله از اشاره به پورت هایی که نمی توان از آن ها در سیستم های نظارتی استفاده کرد صرف نظر کردیم. امیدواریم که مطالب برای شما سودمند بوده باشد.

کاهش خطر امنیتی Port ها :

گاهی اوقات لازم است که از پورت های دینامیک استفاده شود. البته این پورت ها  در مواردی استفاده می شوند که بخواهیم از فایروال های امنیتی عبور کنیم. فقط باید توجه کنید که به درستی از پورت های دینامیک استفاده شود. چرا که در صورت استفاده ی نادرست، در کار دوربین های مدار بسته اخلال ایجاد می کنند. همچنین برای این که ترافیک شبکه ها از بین بروند، لازم است ترافیک پورت ها بسته شوند. این کار امنیت شبکه ها را افزایش می دهد. مجموع این اقدامات مزیت دیگری هم دارند. مثلا باعث می شوند که سو استفاده های کامپیوتری و ابتلا به ویروس ها به مقدار زیادی کاهش پیدا کنند.

استفاده از چندین پورت به صورت همزمان:

گاهی اوقات لازم است که از چندین پورت به صورت همزمان استفاده شود و این امکان برای منبع وجود دارد. هنگامی که قصد راه اندازی یک دوربین مدار بسته را داشتید، تعداد پورت های مورد نیاز خود را مشخص کنید. اگر قصد خرید دارید به شما پیشنهاد می کنیم راهنمای خرید دوربین مداربسته را مطالعه فرمایید.


امیدواریم که اکنون پاسخ سوال پورت چیست را گرفته باشید. اگر سوال یا هر پیشنهادی در این حوزه دارید می ‎توانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا تیم کارشناسان آریاهوشمند در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.


 

5/5 - (7 امتیاز)

خرید دوربین مداربسته ایرانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.