تفاوت پروتکل Ipv6 و Ipv4 و نحوه استفاده از آن

 هر گونه تبادل اطلاعات در شبکه از طریق آدرس ip بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده انجام می شود. در ادامه می خواهیم به مقایسه دو نوع آدرس ip یعنی تفاوت پروتکل Ipv6 و Ipv4 بپردازیم.

تفاوت پروتکل Ipv6 و Ipv4

امروزه دستگاه های مختلفی وجود دارند که در ارتباط با اینترنت هستند. به طور کلی هر دستگاهی که به اینترنت متصل می شود یک آدرس منحصر به فرد به نام ip (Internet Protocol Address)دارد. آدرس ip از طریق سرویس دهنده اینترنت (isp) به دستگاه های متصل به اینترنت اختصاص داده می شود. هر ip از چهار قسمت تشکیل شده است که هر قسمت با نقطه از هم جدا می شود. در حال حاظر دو نوع آدرس ip با نام های  ipv4 و ipv6 وجود دارد. در این مقاله تفاوت هایی بین این دو نوع ip و نحوه استفاده از آنها را بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

پروتکل Ipv4

پروتکل ipv4 از چهار قسمت تشکیل شده است که هر کدام متشکل از اعدادی می باشد که به وسیله نقطه از هم جدا می شوند. هر قسمت از ip هشت بیت است و در کل بین صفر تا 255 قابل تنظیم می باشد.  نمونه یک ipv4 به شکل  172.16.15.2می باشد. اعداد موجود که برای ما نمایش داده می شود در مبنای 10 هستند ولی کامپیوتر برای فهم ، آنها را به مبنای 2 تبدیل می کند.

هر کامپیوتر متصل به اینترنت از یک ipv4 چهار استفاده می کند. در حال حاظر ipv4 پر استفاده ترین پروتکل اینترنتی است. همانطور که گفته شد این نوع ip از چهار قسمت تشکیل شده که هر قسمت 8 بیت می باشد. پس در مجموع ipv4 حاوی 32 بیت آدرس می باشد. یعنی با به توان 2 رساندن 32 بیت، می توان 4 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت را آدرس دهی کرد.

4 میلیارد آدرس رقم بزرگی به نظر می رسد. اما با توجه به سرعت افزایش تعداد دستگاه های متصل به اینترنت، به زودی این آدرس به پایان خواهید رسید. به همین دلیل ورژن جدیدی با نام ipv6 ارائه شده است که ظرفیت بیشتری برای آدرس دهی را ارائه می کند. در تصویر زیر نحوه آدرس دهی از طریق ipv4 را مشاهده می کنید:

پروتکل Ipv4
پروتکل Ipv4

پروتکل Ipv6

همانطور که گفته شد با افزایش تعداد گجت های متصل به اینترنت به مرور زمان ظرفیت ipv4 برای آدرس دهی این دستگاه ها به پایان خواهید رسید، بنابراین نیاز به جایگزین برای ipv4 به شدت حس می شود. ارائه ipv6 (Internet Protocol Next Generation) تا حد زیادی خیال ما را از این بابت راحت کرده است. در حال حاظر تا زمان به پایان رسیدن ipv4 ، هر دو ip در حال استفاده هستند.

از جمله تفاوت پروتکل Ipv6 و Ipv4مجموعه آدرس های بیشتری را ارائه می کند. علاوه بر تعداد آدرس بیشتر، ipv6 ظرفیت انتقال اطلاعات در اینترنت را نیز افزایش داده است. ipv6 در کل 2 به توان 128 آدرس را پشتیبانی می کند. این نوع ip ویژگی های دیگری مانند تنظیم خودکار، مسیریابی بهینه، مسیریابی مالتی کست، مدیریت راحت و… را نیز دارد.

خرید دوربین مداربسته ایرانی

نحوه آدرس دهی

در آدرس دهی ipv6 حساسیتی نسبت به حروف بزرگ و کوچک وجود ندارد. همچنین میتوان صفرهای سمت چپ را حذف کرد. علاوه بر این بخش هایی که از صفر های متوالی تشکیل شده اند را می توان با علامت : جایگزین کرد. به این ترتیب آدرس ip خلاصه می شود.

نمونه یک ipv6  : (  65b3:b834:45a3:0000:0000:762e:0270:5224)

در تصویر زیر نحوه آدرس دهی از طریق ipv6 را مشاهده می کنید:

پروتکل Ipv6
پروتکل Ipv6

در ویدیوی زیر اطلاعات بیشتری در رابطه با تفاوت این پروتکل ها مشاهده خواهید کرد:

 

تفاوت پروتکل Ipv6 و Ipv4

تفاوت بین این دو نوع ip را با استفاده از معیارهای مختلفی بررسی خواهیم کرد.

  1. نحوه آدرس دهی : آدرس دهی دستگاه ها در ipv4 به صورت دستی است. اما در ipv6 آدرس دهی به صورت خودکار انجام می شود.
  2. سرعت : طبق بررسی های انجام شده هر دو نوع ip از سرعت مشابه برخوردار هستند.
  3. امنیت: در بخش امنیت ipv6 امنیت بالاتری نسبت به ipv4 دارد.
  4. ظرفیت آدرس دهی: تعداد آدرس های ارائه شده توسط ipv4 در حال حاظر 2 به توان 32 می باشد. اما ipv6 توان ارائه 2 به توان 128 آدرس را دارد. بسیار بیشتر از ipv4
  5. کیفیت سرویس: کیفیت سرویس در ipv6 به مراتب بهتر از ipv4 است.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن سوال و یا پیشنهاد برای مقالات مجله آریاهوشمند حتما برای ما در بخش نظرات همین پست ارسال کنید تا مطالب مورد نیاز شما را در اسرع وقت تهیه کنیم.


 

5/5 - (2 امتیاز)

خرید دوربین مداربسته ایرانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.