آشنایی با انواع شبکه های کامپیوتری با رویکرد دوربین مداربسته‌ + فیلم آموزشی

شبکه های کامپیوتری در دوربین های مداربسته تحولی ایجاد کرده اند و موجب پیشرفت این صنعت شده است. در این نوشتار قصد داریم تا تمامی موارد مرتبط با شبکه های کامپیوتری با رویکرد دوربین مداربسته‌ را بررسی کنیم. با تیم مجله آریاهوشمند همراه باشید.

شبکه چیست؟

در لغت، شبکه به گروهی از افراد یا سازمان هایی گفته می شود که می توانند به شکل معنا داری اطلاعات خاصی را بین هم رد و بدل کنند. در مباحث مربوط به کامپیوتر هم منظور از شبکه، این است که گروهی از سیستم های کامپیوتری اطلاعات معنی داری را با هم به اشتراک می گذارند. استفاده مشترک از اطلاعات، تبادل سریع اطلاعات، به روز رسانی اطلاعات و مدیریت اطلاعات از جمله دلایلی است که به خاطر آن ها باید از شبکه ها استفاده کنیم. امروزه، در قرن بیست و یکم، ضرورت استفاده از شبکه انکار ناپذیر است. چرا که تقریبا هر کسی در خانه دستگاه هایی چون کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت و … دارد. جدا از افراد کسب و کارها برای بهبود روند کاریشان باید از شبکه های کامپیوتری استفاده کنند.

دوربین مداربسته چیست؟

با دوربین های مدار بسته می توانید اطراف پیرامونتان ببینید، وقایعی که در آن ها رخ می دهد را ضبط کنید و امروزه با پیشرفت فناوری می توانید با استفاده شبکه این تصاویر و فیلم ها را انتقال دهید. ارتش آلمان برای اولین بار در سال 1942 برای نظارت بر شلیک موشک هایش از این وسیله استفاده کرد. تنها چند سال بعد شرکت های آمریکایی بدون این که نیازی به محوز دولتی داشته باشند، این دوربین ها را تولید و به بازار عرضه کردند. 47 سال طول کشید تا اولین دوربین های مدار بسته ای که قادر به اتصال به شبکه بودند، در سال 1996 و توسط شرکت Axis به بازار عرضه شود.

انواع دوربین های مدار بسته

انواع دوربین های مدار بسته
انواع دوربین های مدار بسته

دوربین های مدار بسته را بر اساس خصوصیات متفاوتشان به شکل های مختلفی می توان دسته بندی کرد. مثلا می توان از نظر شکل ظاهری، از نظر کاربرد و یا قاب و پوشش آن ها را در گروه های متفاوتی قرار داد. اما با توجه به موضوع این مقاله ما تنها آن ها را از نظر سیگنال طبقه بندی کرده و توضیح می دهیم:

دوربین های مدار بسته آنالوگ
دوربین های مدار بسته آنالوگ
دوربین های مدار بسته آنالوگ

این دوربین ها همان دوربین های مدار بسته اولیه ای هستند که برای دریافت و ارسال اطلاعات (فیلم ها و تصاویر) از امواج آنالوگ استفاده می کنند. منظور از امواج آنالوگ این است که فرآیند دریافت و ارسال این اطلاعات در این دوربین ها با استفاده از کابل های دو رشته ای جداگانه انجام می شود. همان طور که می توانید حدس بزنید، کیفیت این دوربین ها پایین است و همیشه عواملی چون نویزهای الکترومغناطیسی و نوسانات برق در کار آن ها اختلال ایجاد می کنند. علاوه بر کیفیت پایین، امنیت این دوربین ها هم پایین است. با وجود این معایب به خاطر قیمت پایین و سادگی نصب و عدم نیاز به تخصص و دانش پیشرفته، هنوز در بازار به وفور یافت می شوند.

دوربین های مدار بسته IP تحت شبکه

این دوربین های مدار بسته همان دوربین های دیجیتالی اند و برای ارسال و دریافت اطلاعات از امواج دیجیتالی استفاده می کنند و تحت بستر شبکه می توان آن ها را به هم مرتبط و کنترل کرد. علاوه بر این می توان آن ها را به اینترنت وصل کرد و قابلیت دید در شب هم دارند. برخلاف دوربین های آنالوگ کیفیت و امنیت آن ها بسیار بالا است و برای استفاده از آن ها به کسی نیاز دارید که دانش و تخصص بالایی داشته باشد. از دیگر فواید این دوربین ها این است که دیگر لازم نیست به خاطر وسایل اضافی آن ها مثل کابل ها و دستگاه های ضبط کننده، خودتان را خسته کنید. هم چنین به خاطر این که دیگر کابلی وجود ندارد، به راحتی می توانید جای دوربین ها را عوض کنید و بدون این که محدودیتی داشته باشید،  هر وقت که خواستید، می توانید دوربین های بیشتری را به سیستم امنیتیتان اضافی کنید. با وجود این ها به خاطر قیمت بالا، این دوربین ها نتوانسته در بازار ایران رشد خوبی داشته باشند.

دوربین ها دو منظوره

این دوربین ها همان دوربین ها آنالوگ اند و کیفیت و سیستم مدار بسته و امنیت و خصوصیات آن ها را دارند. تنها تفاوت آن ها با دوربین های آنالوگ معمولی این است که می توان با شبکه به هم وصل کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید ویدئوی زیر را مشاهده فرمایید.

 

در ادامه دوربین های IP تحت شبکه را بیشتر توضیح می دهیم.

دوربین های IP تحت شبکه چطور کار می کنند؟

شاید علاقه مند به خواندن مطالب زیر باشید!

خرید دوربین مداربسته ایرانی

ویدیوهایی که این دوربین ها ضبط می کنند (چه با صدا و چه بی صدا) به طور همزمان در NVR یا دستگاه ضبط کننده ویدویی شبکه، ضبط می شوند. این دستگاه کامپیوتری است که نرم افزار مدیریت ویدیو روی آن نصب شده است. بیشتر این دوربین های سنسورهای حرکتی هم دارند و از طرف سرورهای درون وبی که لینوکس را اجرا می کنند، پشتیبانی می شوند. یعنی شما می توانید از هر مرورگر وبی و در هر جای جهان یا لپ تاپ، رایانه یا تلفن همراه، آن ها را ببینید و در صورت نیاز تنظیماتش را عوض کنید. بعضی از این دوربین ها قابلیت ذخیره سازی ابری هم دارند. در دوربین هایی که به وای فای وصل می شوند؛ از یک کابل برای اتصال به برق استفاده می شود. اما دوربین هایی که از اترنت استفاده می کنند؛ یک کابل دیگر هم دارند.

اما نترسید. همیشه مجبور نیستید برای استفاده از این دوربین ها به اینترنت متصل شوید. این دوربین های از یک شبکه محلی یا LAN استفاده می کنند که در واقع یک سوئیچ PoE است که به دوربین و NVR وصل می شود. تنها برای کنترل و تماشای از راه دور به اینترنت نیاز دارید.

دوربین های مدار بسته IP تحت شبکه
دوربین های مدار بسته IP تحت شبکه

انواع شبکه در دوربین های IP تحت شبکه:

معمولا در دوربین های تحت شبکه از این سه نوع شبکه به خصوص در کاربردهای امنیتی استفاده می شود:

  • شبکه های سیمی: که با استفاده از کابل های اترنت به یک مودم یا روتر باند وصل می شوند. این شبکه ها سریع ترین و مطمئن ترین راه برای اتصال، از بین بردن احتمال رهگیری سیگنال و به وجود آمدن تداخل است.
  • شبکه های بی سیم: که از یک روتر WiFi برای انتقال اطلاعات به موردم سیمی استفاده می کند. در این شبکه ها سرعت انتقال داده ها نسبت به شبکه های سیمی، کمتر است و در برابر دسترسی غیر مجاز آسیب پذیرترند. البته این آسیب پذیری را می توانید با رمز گذاری از بین ببرید.
  • شبکه سلولی: این شبکه کمترین سرعت را در بین شبکه های موجود دارد اما از WiFi امن تر است. اگر از دوربین هایی استفاده کنید که از شبکه های سلولی استفاده می کنند، نیاز به LAN هم ندارید. بنابراین نصب آن خیلی راحت تر می شود. البته اگر بخواهید فیلم هایی انتقال دهید که کیفیتشان بسیار خوب است، باید هزینه بیشتری بپردازید.

برای نصب این دوربین ها به چه چیزهایی نیاز دارید؟

تنها دو چیز را باید داشته باشید: خود دوربین و اتصال به یک شبکه (چه با سیم و چه بی سیم). هم می توانید خودتان این دوربین ها را نصب کنید و هم می توانید از کمک متخصصان آن استفاده کنید. مثلا طیف گسترده ای از سیستم های Eurovigil را به راحتی می توانید خودتان نصب کنید.

آیا باید نگران هک شدن دوربین های مدار بسته IP تحت شبکه باشید؟

نیاز نیست نگران هک شدن این دوربین ها شوید. چون چنین چیزی امکان پذیر نیست! به خصوص در مواقعی که آن ها را به اینترنت وصل نمی کنید و به عنوان یک سیستم مستقل از آن ها استفاده می کنید، امکان هک شدن آن ها صفر خواهد بود. این دوربین ها از پروتکل های امنیتی و محافظت شده ای استفاده می کنند که نمی گذارید موقع استفاده از اینترنت آسیبی ببینند. مانند تمام دستگاه های دیگر تنها کاری که باید بکنید، این است که از آدرس IP، نام کاربری و رمز عبورتان خوب محافظت کنید و یک رمز عبور خوب برای آن بگذارید.

دوربین های مدار بسته IP چند سال دوام می آورند؟

دوربین های آنالوگ به خاطر فناوری نسبتا ساده ای که دارند و نیز به خاطر این که با گذشت زمان تغییرات چندانی در آن ها داده نشده است، طول عمر زیادی دارند. تنها پیشرفت های دوره ای، دلیل نه چندان خاصی است که مصرف کننده ها به خاطر آن دوربین هایشان را جایگزین یا به روز رسانی می کنند؛ که البته چنین چیزی الزام آور هم نیست.

اما دوربین های IP تحت شبکه تنها بیست سال است که در بازار شناخته شده اند. به همین خاطر بسیاری از افراد دوست دارند بدانند طول عمر این دوربین ها چقدر است. امروزه گفته می شود که یک دوربین IP باید به اندازه دو دوره NVR دوام بیاورد. پس اگر هر NVR بین سه تا پنج سال دوام بیاورد، دوربین های IP هم باید بین شش تا ده سال دوام بیاورند. اما دقت کنید که از لحاظ علمی نمی توان عدد ثابتی را گفت که نشان دهنده طول عمر این دوربین ها باشد. به هر حال بعد از این دوره ها بهتر است دیگر بهتر است روی فناوری های جدیدتری سرمایه گذاری کنید. از بهترین برند های این صنعت می توان به دوربین مداربسته پاناسونیک و دوربین مداربسته هایک ویژن اشاره کرد.

برای انتخاب دوربین مورد نیاز خودتان باید چه کار کنید؟

انتخاب دوربین مداربسته
انتخاب دوربین مداربسته

برای این که دوربینی بخرید که مطابق نیاز شما باشد، جواب سوال های زیر را بدهید. با توجه به پاسخ این سوال های می توانید بفهمید دوربین مورد نیازتان کدام نوع است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید راهنمای خرید دوربین مداربسته را مطالعه فرمایید.

  • اندازه دوربینتان چقدر باید باشد؟ اگر برای مغازه می خواهید بهتر است از دوربین های جعبه ای بزرگ استفاده کنید تا احتمال دزدی اموالتان کم شود.
  • آیا می خواهید دوربین ها را داخل فروشگاه یا منزلتان نصب کنید یا بیرون آن؟ بسته به محل زندگیتان دوربین هایی که در محیط بیرون گذاشته می شوند باید استحکام بیشتری داشته باشند.
  • اندازه محلی که می خواهید با دوربین ها روی آن نظارت کنید، چقدر است؟
  • شفافیت تصاویرتان چقدر باید باشد؟
  • نورپردازی محل به چه صورت است؟
  • به ضبط صدا نیاز دارید؟
  • بعدها ممکن است تصمیم بگیرید دوربین های جدیدی نصب کنید؟
  • برای کدام بخش از کسب و کارتان می خواهید دوربین نصب کنید؟
    دوربین ها تنها برای افزایش امنیت مراکز مفید نیستند. با انتخاب دوربین درست، می توانید آمار و اطلاعات درستی درباره مشتریانتان و دیدگاه آن ها نسبت به محصولتان به دست بیاورید.

تیم آریاهوشمند همواره از پیشنهادات شما عزیزان استقبال می کند. در صورت وجود پیشنهاد و یا سوال لطفا در زیر همین پست برای ما نظر خود را بنویسید.


🙂 Learn more about AriAhoshmand and the company’s energetic and powerful team

5/5 - (8 امتیاز)

خرید دوربین مداربسته ایرانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کمال می گوید

    سلام . مقالاتتون خوبه و به روز هست و جدید . فقط یک بومی کنید . مثال های حقیقی از دوربین های کشور خودمان و جاده بزنید تا کاربر احساس نکنه یک مقاله ترجمه شده را می خواند .
    مثال بگویید اتوبان کرج از این مدل دوربین داره یا دوربین تونل منجیل از این مدل هست .
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.